Svar: D-vitamin

17. december 2019

Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Du må gerne fortsætte med D-vitamin, det er helt okay, selvom din dreng nu er 2 år gammel.

Det anbefales, at børn tilbydes 10 mikrogram d-vitamin-dråber dagligt, fra de er 2 uger til de er 2 år. Børn som er mørke i huden, og som går klædt, så de er dækket af tøj om sommeren, så de ikke får så meget sollys, skal fortsætte med D-vitamin hele barndommen igennem.

D-vitamin er med til at forebygge Engelsk syge - det der hedder Rakitis. Børn med Rakitis vil ofte have smerter i benene, de han være vækstretarderede og have forsinket motorisk udvikling og ofte har de også en vraltende, hjulbenet gang.

Derudover er D-vitamin vigtigt for udviklingen af knoglerne og også for barnets tænder - ikke bare mælketænderne, men også de blivende tænder. Hvis børn ikke får D-vitamin nok, så kan det give varige skader af både knogler og tænder...

Du kan godt give din dreng D-vitamin via kosten. Det findes hovedsageligt i de meget fede ...

Annonce

... fisk som f.eks. makrel, laks, sild, ørred og lignende, og det vil være rigtige godt, hvis du kan give ham fisk flere gange om ugen til frokost, og hvis I kan spise fisk 2 gange om ugen til aften... Fisk indeholder også andre mange gode ting :)

Derudover får vi også D-vitamin fra sollys, men som du selv er inde på, så har vi ikke meget sol på disse breddegrader nu, og derudover skal man jo passe på med soleksponering, og de mindste børn skal beskyttes med solcreme og så vidt muligt ikke være ude i solen for længe af gangen...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Såå.. jeg er altså enig med apoteket om, at du fint kan fortsætte med D-dråberne lidt endnu. Det lyder som om, at det fungerer fint hos jer :) Hvis han ikke er mørk i huden, og han om sommeren bliver almindeligt eksponeret for sollys, og han generelt spiser godt og varieret, så behøver du ikke fortsætte med D-vitamin de næste mange måneder eller år frem... :)

Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke!

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor